Därför är Capio Movement Halmstad en förebild för andra specialistkliniker i Capio-koncernen

Capio Movement Halmstad är en av Improveits trognaste kunder sedan flera år tillbaka. De mäter kundupplevelse via pekskärm och får alltjämt höga betyg av sina kunder, som är särskilt nöjda med omhändertagande, service, omtanke och bemötande. Specialistkliniken har kommit att bli en förebild för andra kliniker inom Capio-koncernen.

Avdelningschef Pia Bondesson berättar att syftet med mätningarna är att kliniken vill ha nöjda kunder och ge en bra vård. De har en pekskärm i receptionen och gör även riktade mätningar två gånger per år på Operationsavdelningen, då alla inneliggande patienter svarar på samma frågor via en padda. Besökarna kan även numera även svara på enkäten på sin egen telefon eller padda via en QR kod, då man sett att det är färre som svarar via pekskärm sedan pandemin bröt ut.

– Vi har ju haft den här enkätlösningen några år och det funkar väldigt bra tycker vi. Vi har frågor som vi har haft med från start och när Capio-koncernen såldes så ville de nya ägarna lägga till ytterligare frågor och det var inga problem för Improveit. De är alltid så snabba, så fort jag mejlar så lägger de till en ny fråga enligt önskemål, säger Pia.

Effektivt samarbete och nära kontakt med Improveit

Pia berättar att hon tog kontakt med Improveit via ett tips när de skulle börja mäta. Samarbetet, som har på gått i flera år nu är hon mycket nöjd med.

– Det funkar hur bra som helst, Improveit är alltid tillgängliga och nära, det är aldrig några bekymmer någonsin. Det funkar väldigt bra.

Vill ha nöjda kunder, rekommendationer och förbättringsförslag

På Capio Movement Halmstads vårdavdelning mäter man hur patienterna upplever informationen de får, samstämmighet i informationen, bemötande, tillgänglighet, kundnöjdhet och om patienterna kan tänka sig att rekommendera vårdkliniken till andra.  Man vill även ha förbättringsförslag.

– Vi jobbar ju mot ständig förbättring. Vi vill alltid stäva efter att bli bättre, konstaterar Pia

100% kundnöjdhet och effektivare vårdprocess

Men det är svårt att bli bättre då man hela tiden får högsta betyg och har fått det från starten, medger hon.

– Vi tittar ju på våra egna resultat en gång per månad för att bevaka så det inte dyker upp något som ser illa ut, det vill säga om vi får ett sämre resultat på någon fråga. Då är det ju viktigt att vi snabbt återkopplar till personalen hur våra patienter upplever vården de får berättar Pia.

Men det är inte bara de själva som är intresserade av mätresultaten. De jämförs även med
andra specialistklinikerna inom Capio och det har visat sig att Halmstad ligger väldigt bra till där också.

– Vi har ju sedan starten jobbat på ett lite annorlunda sätt än vad man gör på många andra sjukhus. Vi ser till att våra patienter är väl förberedda, det ger en trygghet och leder till korta vårdtider. Vi fokuserar på det friska och tar hand om det sjuka. Patienterna skall känna sig som en gäst hos oss. När vi gick in i Capio-koncernen så var det många enheter som kom hit för att se hur vi jobbar och vi delar gärna av oss av våra erfarenheter, säger Pia.

När Capio Movement Halmstad började mäta hade de en vårdtid på 5 vårdagar, nu är den nere på 1 dygn. I stort sett alla patienter går hem inom 24 timmar, oavsett ingrepp och med bibehållen kundnöjdhet.

Vill du veta mer om våra mätverktyg?

Kontakta oss på info@improveit.se 035- 035-22 70 50 så berättar vi mer.

Nyhetsbrev

Bli först med att ta del av erbjudande och nya spännande artiklar och intervjuer!