Carlanderskas satsning på patientmätningar med QR-kod lyckades över förväntan

Sara Tapper chef HR och KMA

Att regelbundet mäta patienternas totala upplevelse av vårdbesöket är viktigt för Carlanderska sjukhuset i Göteborg och i drygt tio års tid har de valt att samarbeta med Improveit. För mätningen 2020 testade de en ny mätmetod med framgång och ett gott resultat. 

Carlanderska sjukhuset har snart funnits i ett sekel och deras grundidé är i stort sett densamma sedan starten: att erbjuda förstklassig sjukvård med extra omtanke i en miljö som är mer ombonad och hemlik än den övriga sjukvården. Med den ambitionen i ryggen blir det angeläget att kontinuerligt mäta patienternas upplevelse av vårdbesöket. Improveit har levererat enkätlösningar till Carlanderska sedan 2010 och fram till idag. Det har främst handlat om pekskärmar utplacerade vid varje mottagning. För mätningen 2020 valde de att testa QR-kod.

– På grund av pandemin så valde vi att testa QR-kod som ju dessutom är en väldigt smidig mätmetod. Det har fungerat över förväntan. Det är alltid svårt när man byter teknik och enkäter via QR-koder tror jag inte är jättevanligt, så vi är väldigt nöjda med svarsfrekvensen berättar Sara Tapper chef för HR och KMA på Carlanderska.

Skylten med QR-koden visade enkla instruktioner om hur patienterna med hjälp av sin telefon enkelt kunde scanna in koden för att svara på enkäten i telefonen. Carlanderska tryckte även upp och delade ut informationsblad i A6-format med QR-koden som patienten kunde ta med sig hem för att besvara enkäten hemma i lugn och ro.

Fick högre betyg än mätningen 2018
Syftet med mätningarna är att ta reda på vad patienterna tycker om kvalitén både i tjänsteutförandet men även allt annat kring vårdbesöket som till exempel hur patienterna upplever lokaler, lättheten att ta sig till sjukhuset, utbudet i restaurangen och hur lätt de fick parkeringsplats etc.  
Senaste mätningen, den med QR-kod, genomfördes 23 november – 31 december 2020 och i
januari 2021 kom resultatrapporten.

– Vi har fått ett otroligt fint resultat och har ökat ett redan högt betyg från mätningen 2018 som hamnade på 9,28 (av 10,00 möjliga) till 9,34. Nu ska vi se hur vi kan göra upplevelsen ännu bättre, eller bibehålla samma goda standard. Vi pratar mycket om hur vi ska bibehålla det här fina resultatet och då tittar vi på alla delarna i patientens vårdbesök. Rapporten från Improveit ger ett bra underlag i denna process, konstaterar Sara Tapper.

Improveits hjälp och stöd kvalitetsäkrar mätningen 
För att säkerställa kvalitén hjälpte Improveit även till med uppbyggnaden av enkäten.

– Det finns alltid en möjlighet att ta fram enkäten på egen hand, med det här är en komplex enkät, därför att man ska bygga upp undernoder. Då är det väldigt skönt att ha professionell hjälp och att vi vet att det görs kvalitetskontroller som i slutändan ger bra rapporter. Det är svårt att hinna med att göra allt det där själv, säger Sara Tapper.

Nyfiken på vad en QR-kod kan göra för din mätning
Kontakta oss så pratar vi vidare! info@improveit.se 035- 035-22 70 50

Ladda ner produktblad här.

Achima Care vill växa – gör egna mätningar av patientupplevelsen

Achima Care vill ha fler listade patienter och för att få det måste de erbjuda en minst lika bra vårdupplevelse...

Läs mer

Unicare mäter patienternas nöjdhet och medarbetarnas trivsel med pekskärm

Genom att själva mäta vårdupplevelsen får Unicare Vårdcentral Läkarhuset i Borlänge betydligt bättre svarsfrekvens, resultat och värdefull information om hur...

Läs mer

Improveit levererar KUPP-enkät för studie inom cancervården

KUPP (Kvalitet Ur Patientens Perspektiv) – enkäten är aktuell i två nya studier inom cancervård och palliativ vård. Maria Larsson...

Läs mer

Ny stor studie inom palliativ vård använder KUPP-enkät

Improveit har fått uppdraget att leverera KUPP (Kvalitet Ur Patientens Perspektiv)-enkäten till en nystartad studie som ska undersöka hur den...

Läs mer

Art Clinics patientmätningar genererar ett framgångsrikt förbättringsarbete

Genom att kontinuerligt mäta sina patienters upplevelse av sin vårdresa, från konsultation till slutkontroll, får Art Clinic löpande återkoppling från...

Läs mer

Pekskärmsmätningar bidrar till att höja besökarnas upplevelse av Umeå Energicentrum

Det mycket populära besöksmålet Umeå Energicentrum ville veta vad de kunde göra för att höja besöksupplevelsen ytterligare och hur väl...

Läs mer

Så arbetar du vidare med resultatet från medarbetarenkäten del 2

Vad gör du när resultatet av medarbetarenkäten indikerar att en del av dina medarbetare upplever att deras arbetsbelastning är för...

Läs mer

Pekskärmsmätningar gav Destination Järvsö 34 000 svar på 3 månader

Destination Järvsö ville ta reda på hur nöjda deras besökare var. Vad tycker egentligen besökarna om Järvsö och dess utbud...

Läs mer

Improveit har genomfört mätning med patientenkäten KUPP för nationella gyncancerregistret

När det nationella gyncancerregistret ville mäta gyncancerpatitienters vårdupplevelse valde man KUPP, Kvalitet Ur Patientens Perspektiv, en vetenskapligt utvecklad, validerad patientenkät....

Läs mer

Framtidens nya medarbetarundersökning är här – utan frågor!

En app på telefonen som scannar av medarbetarens öga och omvandlar bilden till hälsodata - låter för bra för att...

Läs mer

Nyhetsbrev

Bli först med att ta del av erbjudande och nya spännande artiklar och intervjuer!