Carlanderskas satsning på patientmätningar med QR-kod lyckades över förväntan

Sara Tapper chef HR och KMA

Att regelbundet mäta patienternas totala upplevelse av vårdbesöket är viktigt för Carlanderska sjukhuset i Göteborg och i drygt tio års tid har de valt att samarbeta med Improveit. För mätningen 2020 testade de en ny mätmetod med framgång och ett gott resultat. 

Carlanderska sjukhuset har snart funnits i ett sekel och deras grundidé är i stort sett densamma sedan starten: att erbjuda förstklassig sjukvård med extra omtanke i en miljö som är mer ombonad och hemlik än den övriga sjukvården. Med den ambitionen i ryggen blir det angeläget att kontinuerligt mäta patienternas upplevelse av vårdbesöket. Improveit har levererat enkätlösningar till Carlanderska sedan 2010 och fram till idag. Det har främst handlat om pekskärmar utplacerade vid varje mottagning. För mätningen 2020 valde de att testa QR-kod.

– På grund av pandemin så valde vi att testa QR-kod som ju dessutom är en väldigt smidig mätmetod. Det har fungerat över förväntan. Det är alltid svårt när man byter teknik och enkäter via QR-koder tror jag inte är jättevanligt, så vi är väldigt nöjda med svarsfrekvensen berättar Sara Tapper chef för HR och KMA på Carlanderska.

Skylten med QR-koden visade enkla instruktioner om hur patienterna med hjälp av sin telefon enkelt kunde scanna in koden för att svara på enkäten i telefonen. Carlanderska tryckte även upp och delade ut informationsblad i A6-format med QR-koden som patienten kunde ta med sig hem för att besvara enkäten hemma i lugn och ro.

Fick högre betyg än mätningen 2018
Syftet med mätningarna är att ta reda på vad patienterna tycker om kvalitén både i tjänsteutförandet men även allt annat kring vårdbesöket som till exempel hur patienterna upplever lokaler, lättheten att ta sig till sjukhuset, utbudet i restaurangen och hur lätt de fick parkeringsplats etc.  
Senaste mätningen, den med QR-kod, genomfördes 23 november – 31 december 2020 och i
januari 2021 kom resultatrapporten.

– Vi har fått ett otroligt fint resultat och har ökat ett redan högt betyg från mätningen 2018 som hamnade på 9,28 (av 10,00 möjliga) till 9,34. Nu ska vi se hur vi kan göra upplevelsen ännu bättre, eller bibehålla samma goda standard. Vi pratar mycket om hur vi ska bibehålla det här fina resultatet och då tittar vi på alla delarna i patientens vårdbesök. Rapporten från Improveit ger ett bra underlag i denna process, konstaterar Sara Tapper.

Improveits hjälp och stöd kvalitetsäkrar mätningen 
För att säkerställa kvalitén hjälpte Improveit även till med uppbyggnaden av enkäten.

– Det finns alltid en möjlighet att ta fram enkäten på egen hand, med det här är en komplex enkät, därför att man ska bygga upp undernoder. Då är det väldigt skönt att ha professionell hjälp och att vi vet att det görs kvalitetskontroller som i slutändan ger bra rapporter. Det är svårt att hinna med att göra allt det där själv, säger Sara Tapper.

Nyfiken på vad en QR-kod kan göra för din mätning
Kontakta oss så pratar vi vidare! info@improveit.se 035- 035-22 70 50

Ladda ner produktblad här.