Pekskärm ger kunderna på ICA Maxi Högskolan Halmstad möjlighet att snabbt ge feedback

pexels-gustavo-fring-3985081

I och med att förslagslådan försvann i en ombyggnad tyckte Rikard Hillarp, butikshef för ICA Maxi Högskolan Halmstad, att det var dags att hitta ett annat verktyg för att ge kunderna ännu bättre möjlighet att snabbt och enkelt ge feedback direkt på plats i butiken. Valet föll på Improveits pekskärmslösning med smileys och möjlighet att skriva frågor och förslag.

På ICA Maxi Högskolan Halmstad ser man att det finns ett behov för kunder att lämna synpunkter, många gör det via sociala medier, men alla har inte möjlighet eller vill göra det där, berättar Rikard. Det finns fortfarande kunder som vill lämna synpunkter på plats och då är pekskärm och smidig lösning.

– Vi är inte ute efter att göra en omfattande kundundersökning, vi vill ge våra kunder en väldigt basic möjlighet att snabbt och enkelt säga vad man tyckte om besöket i butiken genom att trycka på smileys, samt att få, om man vill, framföra frågor, åsikter och tips. Det ger oss en möjlighet att få läsa av hur man upplevde besöket, jämföra med hur det var föregående vecka och vid behov åtgärda, berättar Rikard.

Resultatet blir handlingar och återkoppling till kunderna
Driften tittar på kundernas frågor och kritik. Det veckovisa resultatet diskuteras och hanteras på driftmötet på måndagar. Ordföranden på mötet undersöker om det finns åtgärder som ska delas ut i gruppen där de olika avdelningarna finns representerade. Oftast är det något som härrör en viss avdelning, och vara som kunderna saknar till exempel. De kunder som angett kontaktuppgifter ska kontaktas för återkoppling.

– Jag som butikschef tittar på hur kunderna upplever butiken. Är den senaste veckan bättre än bakåt i tiden så är jag nöjd är den inte det så är jag inte det. Man kan ju har en dålig vecka men börjar det bli 3 – 4 veckor på raken som blir sämre än snittet bakåt då får vi undersöka vad som ligger bakom, säger Rikard.

Långsiktig och stabilt samarbete
Improveit har levererat pekskärmlösningen till ICA Maxi Högskolan Halmstad sedan 2013 och samarbetet har fungerat bra enligt Rikard.

– Det fanns ju ett flertal liknande aktörer att välja på när vi letade efter en lösning men jag upplevde att de flesta ville sälja väldigt avancerade grejer. Jag ville ha något som var snabbt och enkelt, som jag slipper att jobba med och som inte är tungrott för kund. Improveit presenterade ett långsiktigt alternativ till ett bra pris. Vi hade ett par handpåläggningar innan vi hittade vår version, men sedan dess har den hängt med och det är ju så man vill att det ska fungera, konstaterar Rikard.

Och så länge kunderna fortsätter att svara, så kommer pekskärmen stå kvar i butiken.

– Det är oerhört viktigt för mig att kunna lyssna på kunderna och det här är ett av sätten, säger Rikard

Mer information om våra mätmetoder
Vill du veta mer om våra verktyg och metoder för att mäta kundupplevelse?
Kontakta oss på info@improveit.se eller 035-22 70 50.

Achima Care vill växa – gör egna mätningar av patientupplevelsen

Achima Care vill ha fler listade patienter och för att få det måste de erbjuda en minst lika bra vårdupplevelse...

Läs mer

Unicare mäter patienternas nöjdhet och medarbetarnas trivsel med pekskärm

Genom att själva mäta vårdupplevelsen får Unicare Vårdcentral Läkarhuset i Borlänge betydligt bättre svarsfrekvens, resultat och värdefull information om hur...

Läs mer

Improveit levererar KUPP-enkät för studie inom cancervården

KUPP (Kvalitet Ur Patientens Perspektiv) – enkäten är aktuell i två nya studier inom cancervård och palliativ vård. Maria Larsson...

Läs mer

Ny stor studie inom palliativ vård använder KUPP-enkät

Improveit har fått uppdraget att leverera KUPP (Kvalitet Ur Patientens Perspektiv)-enkäten till en nystartad studie som ska undersöka hur den...

Läs mer

Art Clinics patientmätningar genererar ett framgångsrikt förbättringsarbete

Genom att kontinuerligt mäta sina patienters upplevelse av sin vårdresa, från konsultation till slutkontroll, får Art Clinic löpande återkoppling från...

Läs mer

Pekskärmsmätningar bidrar till att höja besökarnas upplevelse av Umeå Energicentrum

Det mycket populära besöksmålet Umeå Energicentrum ville veta vad de kunde göra för att höja besöksupplevelsen ytterligare och hur väl...

Läs mer

Så arbetar du vidare med resultatet från medarbetarenkäten del 2

Vad gör du när resultatet av medarbetarenkäten indikerar att en del av dina medarbetare upplever att deras arbetsbelastning är för...

Läs mer

Pekskärmsmätningar gav Destination Järvsö 34 000 svar på 3 månader

Destination Järvsö ville ta reda på hur nöjda deras besökare var. Vad tycker egentligen besökarna om Järvsö och dess utbud...

Läs mer

Improveit har genomfört mätning med patientenkäten KUPP för nationella gyncancerregistret

När det nationella gyncancerregistret ville mäta gyncancerpatitienters vårdupplevelse valde man KUPP, Kvalitet Ur Patientens Perspektiv, en vetenskapligt utvecklad, validerad patientenkät....

Läs mer

Framtidens nya medarbetarundersökning är här – utan frågor!

En app på telefonen som scannar av medarbetarens öga och omvandlar bilden till hälsodata - låter för bra för att...

Läs mer

Nyhetsbrev

Bli först med att ta del av erbjudande och nya spännande artiklar och intervjuer!