Pekskärm ger kunderna på ICA Maxi Högskolan Halmstad möjlighet att snabbt ge feedback

pexels-gustavo-fring-3985081

I och med att förslagslådan försvann i en ombyggnad tyckte Rikard Hillarp, butikshef för ICA Maxi Högskolan Halmstad, att det var dags att hitta ett annat verktyg för att ge kunderna ännu bättre möjlighet att snabbt och enkelt ge feedback direkt på plats i butiken. Valet föll på Improveits pekskärmslösning med smileys och möjlighet att skriva frågor och förslag.

På ICA Maxi Högskolan Halmstad ser man att det finns ett behov för kunder att lämna synpunkter, många gör det via sociala medier, men alla har inte möjlighet eller vill göra det där, berättar Rikard. Det finns fortfarande kunder som vill lämna synpunkter på plats och då är pekskärm och smidig lösning.

– Vi är inte ute efter att göra en omfattande kundundersökning, vi vill ge våra kunder en väldigt basic möjlighet att snabbt och enkelt säga vad man tyckte om besöket i butiken genom att trycka på smileys, samt att få, om man vill, framföra frågor, åsikter och tips. Det ger oss en möjlighet att få läsa av hur man upplevde besöket, jämföra med hur det var föregående vecka och vid behov åtgärda, berättar Rikard.

Resultatet blir handlingar och återkoppling till kunderna
Driften tittar på kundernas frågor och kritik. Det veckovisa resultatet diskuteras och hanteras på driftmötet på måndagar. Ordföranden på mötet undersöker om det finns åtgärder som ska delas ut i gruppen där de olika avdelningarna finns representerade. Oftast är det något som härrör en viss avdelning, och vara som kunderna saknar till exempel. De kunder som angett kontaktuppgifter ska kontaktas för återkoppling.

– Jag som butikschef tittar på hur kunderna upplever butiken. Är den senaste veckan bättre än bakåt i tiden så är jag nöjd är den inte det så är jag inte det. Man kan ju har en dålig vecka men börjar det bli 3 – 4 veckor på raken som blir sämre än snittet bakåt då får vi undersöka vad som ligger bakom, säger Rikard.

Långsiktig och stabilt samarbete
Improveit har levererat pekskärmlösningen till ICA Maxi Högskolan Halmstad sedan 2013 och samarbetet har fungerat bra enligt Rikard.

– Det fanns ju ett flertal liknande aktörer att välja på när vi letade efter en lösning men jag upplevde att de flesta ville sälja väldigt avancerade grejer. Jag ville ha något som var snabbt och enkelt, som jag slipper att jobba med och som inte är tungrott för kund. Improveit presenterade ett långsiktigt alternativ till ett bra pris. Vi hade ett par handpåläggningar innan vi hittade vår version, men sedan dess har den hängt med och det är ju så man vill att det ska fungera, konstaterar Rikard.

Och så länge kunderna fortsätter att svara, så kommer pekskärmen stå kvar i butiken.

– Det är oerhört viktigt för mig att kunna lyssna på kunderna och det här är ett av sätten, säger Rikard

Mer information om våra mätmetoder
Vill du veta mer om våra verktyg och metoder för att mäta kundupplevelse?
Kontakta oss på info@improveit.se eller 035-22 70 50.