Achima Care vill ha fler listade patienter och för att få det måste de erbjuda en minst lika bra vårdupplevelse...Läs mer
Vad gör du när resultatet av medarbetarenkäten indikerar att en del av dina medarbetare upplever att deras arbetsbelastning är för hög? Och hur tar du reda på vad som är orsaken till att medarbetare inte trivs? Lotta Svensson, organisations- och ledarskapscoach på företaget CoachOne ger goda råd och tips om enkla övningar.
Arbetshjulet är en övning där dina medarbetare visuellt får redovisa hur de fördelar sin arbetstid mellan olika arbetsuppgifter. Den går till på följande sätt:
– Den här övningen är bra att göra inför utvecklingssamtalet, den blir ett tydligt kvitto på om dina anställda ägnar tid åt det du vill att de ska ägna tid åt, eller om de har missuppfattat sitt uppdrag. De kan ju även ha hittat uppgifter som de brinner för och därför lägger mer tid på än vad företaget har användning för. Övningen är ett enkelt verktyg som du kan få ut massor av information ifrån, menar Lotta.
Hitta anledningen till misstrivsel
När medarbetare svarar att de inte trivs på sin arbetsplats är det viktigt att ta reda på vad det beror på för att hitta rätt åtgärder. Beror det på medarbetaren själv eller på tillkortakommande hos företaget? Är det så att värderingarna inte lirar med varandra?
Be därför medarbetaren att lista sina viktigaste värderingar.
– Genom att veta vilka som är mina viktigaste värderingar, så kan jag förstå mina reaktioner. En värderingskonflikt kan till exempel utlösa en stressreaktion hos dig, säger Lotta.
Följ upp med regelbundna mätningar
Efter utvecklingssamtalet är det en god idé att regelbundet följa upp medarbetarnas trivsel och välmående för att se om och hur situationen förändras, till exempel med hjälp av en snabb och enkel sms-enkät.
Achima Care vill ha fler listade patienter och för att få det måste de erbjuda en minst lika bra vårdupplevelse...Läs mer
Genom att själva mäta vårdupplevelsen får Unicare Vårdcentral Läkarhuset i Borlänge betydligt bättre svarsfrekvens, resultat och värdefull information om hur...Läs mer
KUPP (Kvalitet Ur Patientens Perspektiv) – enkäten är aktuell i två nya studier inom cancervård och palliativ vård. Maria Larsson...Läs mer
Improveit har fått uppdraget att leverera KUPP (Kvalitet Ur Patientens Perspektiv)-enkäten till en nystartad studie som ska undersöka hur den...Läs mer
Genom att kontinuerligt mäta sina patienters upplevelse av sin vårdresa, från konsultation till slutkontroll, får Art Clinic löpande återkoppling från...Läs mer
Det mycket populära besöksmålet Umeå Energicentrum ville veta vad de kunde göra för att höja besöksupplevelsen ytterligare och hur väl...Läs mer
Vad gör du när resultatet av medarbetarenkäten indikerar att en del av dina medarbetare upplever att deras arbetsbelastning är för...Läs mer
Destination Järvsö ville ta reda på hur nöjda deras besökare var. Vad tycker egentligen besökarna om Järvsö och dess utbud...Läs mer
När det nationella gyncancerregistret ville mäta gyncancerpatitienters vårdupplevelse valde man KUPP, Kvalitet Ur Patientens Perspektiv, en vetenskapligt utvecklad, validerad patientenkät....Läs mer
En app på telefonen som scannar av medarbetarens öga och omvandlar bilden till hälsodata - låter för bra för att...Läs mer