Så arbetar du vidare med resultatet från medarbetarenkäten del 2

pexels-fauxels-3184299

Vad gör du när resultatet av medarbetarenkäten indikerar att en del av dina medarbetare upplever att deras arbetsbelastning är för hög? Och hur tar du reda på vad som är orsaken till att medarbetare inte trivs? Lotta Svensson, organisations- och ledarskapscoach på företaget CoachOne ger goda råd och tips om enkla övningar.

Arbetshjulet är en övning där dina medarbetare visuellt får redovisa hur de fördelar sin arbetstid mellan olika arbetsuppgifter. Den går till på följande sätt:

  1. Medarbetaren ritar en cirkel på ett papper som hen delar i 8 delar.

  2. Därefter skriver hen in sina 8 viktigaste arbetsuppgifter enligt hen själv och fastställer vad som är målet med varje tårtbit, vad gäller nöjdheten. Strävar medarbetaren efter 10:or i alla tårtbitar eller finns det vissa där till exempel en 7:a är tillräckligt för att hen ska vara nöjd just där?

  3. Sedan anger medarbetaren hur stor del av den totala arbetstiden på en vecka som hen lägger på varje ”tårtbit” genom att fylla i dem.

  1. Därefter betygsätter medarbetaren hur nöjd hen är med sin insats i varje tårtbit genom att använda skalan 1-10.

  1. När medarbetaren bedömt hur nuläget ser ut i respektive tårtbit, jämför hen det mot sitt mål, tårtbit för tårtbit och finns där en skillnad så frågar medarbetaren sig själv ”vad behövs för att jag ska nå mitt mål, vad är det som saknas?”

  1. Sedan reflekterar medarbetaren över vad som behövs för att hen ska bli mer nöjd med de bitar som fick lågt betyg.

– Den här övningen är bra att göra inför utvecklingssamtalet, den blir ett tydligt kvitto på om dina anställda ägnar tid åt det du vill att de ska ägna tid åt, eller om de har missuppfattat sitt uppdrag. De kan ju även ha hittat uppgifter som de brinner för och därför lägger mer tid på än vad företaget har användning för. Övningen är ett enkelt verktyg som du kan få ut massor av information ifrån, menar Lotta.

Hitta anledningen till misstrivsel

När medarbetare svarar att de inte trivs på sin arbetsplats är det viktigt att ta reda på vad det beror på för att hitta rätt åtgärder. Beror det på medarbetaren själv eller på tillkortakommande hos företaget? Är det så att värderingarna inte lirar med varandra?
Be därför medarbetaren att lista sina viktigaste värderingar.

– Genom att veta vilka som är mina viktigaste värderingar, så kan jag förstå mina reaktioner. En värderingskonflikt kan till exempel utlösa en stressreaktion hos dig, säger Lotta.

Följ upp med regelbundna mätningar

Efter utvecklingssamtalet är det en god idé att regelbundet följa upp medarbetarnas trivsel och välmående för att se om och hur situationen förändras, till exempel med hjälp av en snabb och enkel sms-enkät.

Achima Care vill växa – gör egna mätningar av patientupplevelsen

Achima Care vill ha fler listade patienter och för att få det måste de erbjuda en minst lika bra vårdupplevelse...Läs mer

Unicare mäter patienternas nöjdhet och medarbetarnas trivsel med pekskärm

Genom att själva mäta vårdupplevelsen får Unicare Vårdcentral Läkarhuset i Borlänge betydligt bättre svarsfrekvens, resultat och värdefull information om hur...Läs mer

Improveit levererar KUPP-enkät för studie inom cancervården

KUPP (Kvalitet Ur Patientens Perspektiv) – enkäten är aktuell i två nya studier inom cancervård och palliativ vård. Maria Larsson...Läs mer

Ny stor studie inom palliativ vård använder KUPP-enkät

Improveit har fått uppdraget att leverera KUPP (Kvalitet Ur Patientens Perspektiv)-enkäten till en nystartad studie som ska undersöka hur den...Läs mer

Art Clinics patientmätningar genererar ett framgångsrikt förbättringsarbete

Genom att kontinuerligt mäta sina patienters upplevelse av sin vårdresa, från konsultation till slutkontroll, får Art Clinic löpande återkoppling från...Läs mer

Pekskärmsmätningar bidrar till att höja besökarnas upplevelse av Umeå Energicentrum

Det mycket populära besöksmålet Umeå Energicentrum ville veta vad de kunde göra för att höja besöksupplevelsen ytterligare och hur väl...Läs mer

Så arbetar du vidare med resultatet från medarbetarenkäten del 2

Vad gör du när resultatet av medarbetarenkäten indikerar att en del av dina medarbetare upplever att deras arbetsbelastning är för...Läs mer

Pekskärmsmätningar gav Destination Järvsö 34 000 svar på 3 månader

Destination Järvsö ville ta reda på hur nöjda deras besökare var. Vad tycker egentligen besökarna om Järvsö och dess utbud...Läs mer

Improveit har genomfört mätning med patientenkäten KUPP för nationella gyncancerregistret

När det nationella gyncancerregistret ville mäta gyncancerpatitienters vårdupplevelse valde man KUPP, Kvalitet Ur Patientens Perspektiv, en vetenskapligt utvecklad, validerad patientenkät....Läs mer

Framtidens nya medarbetarundersökning är här – utan frågor!

En app på telefonen som scannar av medarbetarens öga och omvandlar bilden till hälsodata - låter för bra för att...Läs mer

Cookies

Hos oss på Improveit skall du känna dig trygg när du surfar och att dina personuppgifter behandlas på ett korrekt sätt. Vi tar vårt ansvar för att se till att dina personuppgifter bara används för avsedda ändamål och att de skyddas mot obehörig åtkomst. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.

Cookies eller kakor - Denna webbplatsen använder sig av cookies för att du som användare skall få en så bra upplevelse som möjligt. Cookies sparas i din webbläsare och kan t.ex. komma ihåg saker som vad du har klickat på/vilken sida du finner mest intressant osv. Nedan ser du våra cookies uppdelade i olika segment och vad de innebär. Här kan du även göra aktiva val för att inte tillåta specifika cookies att sparas.

Obligatoriska cookies

Obligatoriska cookies är alltid aktiverade och det är för att du skall kunna få en bra upplevelse när du surfar på vår hemsida. Om obligatoriska cookies inte hade varit aktiverade så kan det påverka webbplatsens prestanda. Dessa cookies lagrar inte direkt personlig information.

Analytiska cookies

Denna webbplatsen använder sig av Google Analytics. Detta gör vi för att kunna samla in anonym data som hjälper oss att förbättra vår webbplats. Det kan vara t.ex. antalet besökare, få information om de mest besökta sidorna osv.

Att ha dessa cookies aktiverad hjälper oss att göra en bättre webbplats för dig som besökare.